Warto wiedzieć

Poradnik - Polak za granicą, informacje ogólne
 
Adresy polskich placówek za granicą
 
Informacje wizowe
 
 

DOKUMENTY PODRÓŻY PASZPORT

Na dokumenty podróży składają się paszport lub dowód osobisty , bilety lotnicze, voucher hotelowy, karta ubezpieczeniowa i zawieszki na bagaże. Dla pewności zalecamy ponownie sprawdzić przed wyjazdem czy otrzymali Pastwo komplet wszystkich dokumentów.

W związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, od 1 maja 2004 obywatele polscy mogą swobodnie podróżować po krajach członkowskich UE. Polacy podróżujący do krajów UE mogą przekraczać granicę na podstawie paszportu lub dowodu osobistego (nowego typu). By ułatwić Państwu dostęp do Informacji wizowych, przy każdym z kierunków podajemy podstawowe dane dotyczące obywateli RP z zakresu przepisów prawnych – zarówno w odniesieniu do krajów należących do UE jak i nie będących członkami wspólnoty.

WAŻNE PRZY WYJEŹDZIE Z DZIEĆMI

Od dzieci, także tych najmłodszych, wymagane jest przy wyjeździe za granicę posiadanie ważnych dokumentów podróży. Dzieci powinny mieć własny, ważny paszport (w zależności od kierunków). Zalecamy w miarę wczesne zadbanie o wyrobienie odpowiednich dokumentów. W przeciwnym razie może się zdarzyć, że przy wjeździe zostaną Pastwo cofnięci przez kontrolę graniczną!

PRZELOT

Loty czarterowe są lotami bezpośrednimi bądź z międzylądowaniem. Plany i rozkłady lotów są niekiedy krótkoterminowo zmieniane przez towarzystwa lotnicze. Prosimy o przybycie na lotnisko każdorazowo najpóźniej 120 minut przed odlotem. Dni przyjazdu i odjazdu uważane są za dni podróży. Niestety, nie jest w naszej mocy określenie czasów lotu. W najbardziej niekorzystnym przypadku odlot może nastąpić w nocy, a powrót wcześnie rano. Również opóźnienia lotów spowodowane przez pogodę, przepełnienie przestrzeni powietrznej lub ewentualne strajki są niezależne od nas. Większość przelotów odbywa się bez usługi cateringowej. Wszystkie loty na dalekich kierunkach odbywają się z przesiadkami w portach europejskich. Po znalezieniu się w strefie tranzytowej należy na tablicy odlotów odszukać numer rejsu do kraju docelowego. Na rejsach długodystansowych zapewniony jest catering.

BAGAŻ

Mimo pełnej komputeryzacji podczas transferów bagażu i przy całej trosce personelu dokonującego odprawy w portach lotniczych, nie można całkowicie wykluczyć utraty bagażu lub jego uszkodzenia. Według obowiązujących międzynarodowych przepisów są Pastwo zobowiązani do natychmiastowego zgłoszenia utraty lub uszkodzenia bagażu towarzystwu lotniczemu i do wypełnienia formularza P.I.R. (Property Irregularity Report), które jest podstawą przy dochodzeniu przez Pastwa roszczeń w sprawie odszkodowania od towarzystwa lotniczego lub ubezpieczyciela. Proszę zwrócić uwagę na to, by nie przewozić ważnych leków, dokumentów i kosztowności w walizkach nadawanych na bagaż. Prosimy o zwrócenie uwagi na wydrukowane na bilecie lotniczym postanowienia umowy odnośnie transportu lotniczego. Czy mają Pastwo ważne dokumenty podróży? Czy Pastwa paszport ma jeszcze wystarczającą ważność? Należy wyraźnie oznaczyć wszystkie sztuki bagażu nazwiskiem i adresem oraz dodatkowo etykietami z adresem.

BAGAŻ PODRĘCZNY

Do przedmiotów, których nie wolno pakować do bagażu podręcznego - ze względu na możliwość spowodowania zagrożenia - zaliczane są przedmioty ostre i szpiczaste jak np. noże, nożyce, śrubokręty, narzędzia udarowe, broń wszelkiego rodzaju, a także jej modele i atrapy.

BAGAŻ SPECJALNY

Prosimy mieć na uwadze fakt, że w przypadku bagażu specjalnego nie gwarantujemy transferu z/do lotniska i hotelu. Dlatego transport dodatkowy (w szczególności desek surfingowych, rowerów, paralotni itp.) leży w Pastwa zakresie. Zarówno koszty z tego tytułu jak i ryzyko podejmują Pastwo na własną rękę. W biurze podróży uzyskają Pastwo informacje dotyczące stawek lotniczych w zakresie przelotów czarterowych za przewóz bagażu specjalnego do wybranego przez Pastwa kraju.

PRZYJAZD DO HOTELU

Po przejściu kontroli paszportowej i odprawie celnej zostaną Pastwo przyjęci przez rezydenta i skierowani do autobusu transferowego. W większości przypadków autobus będzie obsługiwać kolejno szereg hoteli, które znajdują się w pobliżu. Rezydenci udzielą Państwu pierwszych ważnych informacji już w autobusie transferowym, nie zawsze są jednak w stanie towarzyszyć Państwu podczas transferu.

Wszystkie koszty podane w opisach hoteli są orientacyjne i mogą ulec zmianie.

PRZYJAZD i WYJAZD

W razie wcześniejszego przybycia do hotelu może się zdarzyć, że Pastwa dopóki nie został jeszcze posprzątany. W większości hoteli doba hotelowa rozpoczyna się ok. godz. 14.00-15.00. Bardzo prosimy o zachowanie cierpliwości, jeśli wprowadzenie się do pokoju będzie nieco opóźnione. Jeśli wyjazd następuje dopiero po południu lub wieczorem, będą musieli Pastwo opuścić pokój do godz. 12.00 (niekiedy zdarza się do godz. 10), tak aby można było przeprowadzić gruntowne sprzątanie i przygotować pokój na przyjazd kolejnych gości.

WYŻYWIENIE

Dwa posiłki dziennie HB oznaczają z reguły śniadanie i obiadokolację, a napoje są z reguły dodatkowo płatne. . Poza sezonem przy małej liczbie gości bufet kolacyjny może być zastąpiony wyborem z karty, w przypadku śniadania śniadaniem kontynentalnym. Posiłek w samolocie jest częścią zarezerwowanej przez Pastwa usługi wyżywienia. Pierwszym Pastwa posiłkiem na miejscu jest z reguły kolacja w dniu przyjazdu, a ostatnim śniadanie w dniu wyjazdu.

Powinni Pastwo nastawić się na kuchnię typową dla danego kraju lub kuchnię międzynarodową.

W niektórych obiektach podczas kolacji wymagany jest odpowiedni strój (długie spodnie dla panów). Prosimy pamiętać, że wynoszenie jedzenia z bufetu jest zabronione.

W wielu hotelach przy rezerwacji all inclusive jest obowiązek noszenia bransoletek. Na terenie Hiszpanii restauracje są tylko dla niepalących.

SPORT, ROZRYWKA I WYCIECZKI

Sport i rozrywka są oferowane w wielu obiektach i często wliczone w cenę. Z tego powodu czasami może zabraknąć sprzętu sportowego dla wszystkich zainteresowanych. Sporty wodne na plaży organizowane są przez miejscowe agencje. W wielu naszych ośrodkach organizowane są programy animacyjne i wieczory folklorystyczne. Mini kluby w wielu hotelach czynne są w okresie wakacji w określonych godzinach. W większości przypadków odbywają się one w kilku językach. Spora część programów wieczornych odbywa się na wolnym powietrzu, trwa do późnych godzin nocnych i powoduje hałas. Korzystający z podgrzewanych basenów powinni mieć na uwadze fakt, iż woda podgrzewana jest jedynie okresowo, w zależności od warunków pogodowych. Temperatura wody w basenie może być różna i nie jesteśmy w stanie zagwarantować Państwu tzw. temperatury minimalnej. Informacje o wycieczkach fakultatywnych otrzymają Pastwo od rezydenta. Wybrane wycieczki fakultatywne prowadzone są w języku polskim, o ile na daną wycieczkę zgłosi się odpowiednia liczba chętnych (jest ona różna w zależności od wycieczki). W przeciwnym wypadku wycieczki odbywają się w języku angielskim. Przed wyjazdem mogą Pastwo uzyskać wszelkie informacje w biurze podróży. Podczas urlopu prosimy o zwracanie się do rezydentów - godziny dyżurów zamieszczane są na tablicy informacyjnej, bądź w segregatorze z informacjami urlopowymi w Pastwa hotelu.

SZCZEPIENIA

Przed wyjazdem do kraju z podwyższonym ryzykiem sanitarno-epidemiologicznym zalecamy Państwu wcześniejsze zasięgnięcie dodatkowych informacji na temat ewentualnych zagrożeń infekcyjnych i profilaktyki w stacjach epidemiologicznych oraz w wyspecjalizowanych punktach opieki zdrowia. Informacje na temat zalecanych szczepie mogą Pastwo uzyskać w stacji sanitarno-epidemiologicznej w Warszawie, przy ulicy Żelaznej 79, tel. (022) 620 90 01, lub pocztą elektroniczną: www.wsse.waw.pl.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji zawarliśmy w polityce cookies.

Zatwierdź